GHIDUL ARTISTULUI
Platforma Arta Prezentului este dedicată artiștilor vizuali din România care au absolvit o facultate de arte.
Pentru a începe configurarea profilului de artist care permite prezentarea și vânzarea lucrărilor de artă unei comunități de iubitori de artă în creștere, primul pas este înregistrarea, mai exact crearea unui cont pe platforma Arta Prezentului, prin intermediul căruia te vei autentifica de fiecare dată când dorești să verifici, să faci modificări sau să adaugi lucrări noi pe Pagina de artist.
Accesează butonul Înregistrare aflat sus în partea dreaptă a paginii. Se va deschide o nouă fereastră cu mesajul “Ești artist/ă înregistrează-te aici”. Apasă pe aici pentru a începe procedura de înscriere și completează fiecare pas.
Înregistrarea se va face în două etape. Prima etapă constă în configurarea contului și a profilului de artist. Cea de-a doua etapă constă în adăugarea lucrărilor pe care dorești să le vinzi.
ETAPA 1: Configurarea contului și a profilului de artist.
Sunt 7 pașii simpli pe care trebuie să îi urmezi. Asigură-te că înainte să începi ai pregătit artist statement-ul, biografia și participările expoziționale, și o scurtă descriere care surprinde esența artei tale
Pasul 2 – Sectează facultatea absolvită.
*Dacă ai urmat și un masterat sau ai beneficiat de burse de studiu vei avea posibilitatea să treci aceste informații la Pasul 5 – Biografi
Pasul 3 – Creare cont
Completează câmpurile cu informațiile solicitate. Ulterior, te vei putea loga/autentifica pe platforma Arta Prezentului, folosind email-ul și parola menționate la acest pas.
!!! Formularul de înregistrare te atenționează dacă parola setată este slabă, medie sau puternică. Setează de la început o parolă puternică pentru ca procesul de înregistrare să fie cât mai simplu.
Varianta incorectă!
Varianta corectă!
Pasul 4 – Adaugă Artist statement-ul
Artist statement-ul poate conține o scurtă descriere a viziunii artistice sau a tipului de artă pe care îl practici. Spre exemplu, poți să povestești despre momentul în care ți-ai dat seama că vrei să fii artist/ă sau poți să vorbești despre ce reprezintă arta pentru tine, despre relația ta cu arta sau despre specificitatea creației tale. La fel de bine poți alege să argumentezi opțiunea pentru o anumită tematică sau tehnică artistică.
Sunt informații utile care ajută comunitatea de iubitori și colecționari de artă să te cunoască mai bine și să înțelegă demersul tău artistic.
Pasul 5 – Adaugă Biografie
Menționează pe scurt cele mai reprezentative momente ale parcusului tău artistic, incluzând anul nașterii, studii, profesor îndrumător, burse, rezidențe, colaborări, proiecte, concursuri sau activități la care ai participat, premii, colecțiile în care se află lucrările tale (colecții publice sau private).
Pasul 6 – Adaugă Expoziții & Târguri de artă
Enumeră cele mai reprezentative expoziții personale, expoziții de grup sau târguri/festivaluri de artă la care ai participat. Acestea se trec unele sub altele începând cu cele mai recente astfel: “Titlu expoziție”, denumire galerie/spațiu de expunere, oraș, an)
Pasul 7 – Adaugă o Descriere scurtă
Într-o propoziție surprinde esența artei tale, menționează temele sau mediile artistice explorate. Aceasta descriere va aparea într-o etapă anterioară accesării profilului de artist de către colecționari și te va ajuta să te diferențiezi și să le stimulezi curiozitatea.
(Exemplu: “Prin artă rescriu o poveste personală” sau “Tema pe care îmi place să o abordez este viața, cu toate provocările ei” sau “Abordez teme care țin de actualitate” etc)
Pasul 8 – Activează contul și trimite poza de profil la office@artaprezentului.ro
Verifică adresa de email și activează contul pentru a putea crea Pagina ta de artist. După completarea acestui pas vei putea accesa oricând contul tău folosind adresa de email și parola setată.
Important! Poza de profil se va afișa pe pagina ta de artist în interacțiunea cu colecționarii. În acest sens alege o poză reprezentativă și recentă. Pentru o calitate optimă, dimensiunea imaginii de profil ar trebui să fie de minim 800×800 pixel.
După ce ai parcurs toți pașii de la ETAPA I vei avea acces la Pagina ta de artist, unde vei avea următoarele instrumente de lucru:
Adaugă LUCRARE– poți adăuga o nouă lucrare pentru a construi un portofoliu de artist cât mai bogat și divers.
Vezi PORTOFOLIU – ai acces la toate lucrările adăugate până în acel moment. Sub fiecare lucrare ai un buton de editare care îți permite să corectezi informațiile menționate în procesul de adăugare a lucrării sau să completezi cu mai multe detalii.
Editează DESCRIERE– actualizezi/modifici dacă este necesar artist statement-ul, expozițiile la care ai participat, biografia, poza de profil.
Editează DETALII CONT– modifici dacă este necesar datele contului tău personal
ETAPA II: Adăugarea lucrărilor.
Prezintă comunității de iubitori și colecționari de artă cele mai bune și reprezentative lucrări create de tine. Fiecare lucrare se va adăuga pe rând parcurgând pașii menționați mai jos.
*Important: Pentru a crea un portofoliu de artist este necesar să adaugi minim 9 lucrări.
Pasul 1- Adaugă o lucrare.
Încarcă o imagine care are cel puțin 1200×1500 pixeli, dar mai mică de 50MB. Calitatea imaginii este extrem de importantă. Prin intermediul acestor imagini comunitatea de iubitori și colecționari de artă, dar și echipa de curatori vor cunoaște arta pe care o creezi. Este primul contact cu arta ta.
*Important: Alege să îți pui arta în valoare prin imagini de calitate, respectând indicațiile menționate (cel puțin 1200×1500 pixeli, dar mai mică de 50MB)
Pasul 2 – Completeză Detalii lucrare:
Anul în care a fost creată lucrarea se trece manual, iar la întrebări se răspunde prin bifarea uneia dintre căsuțe: DA/NU. Răspunsul bifat apare pe fundal negru.
Pasul 3 – Selectează: Subiect/Tematică & Categorie
Selectează tematica și categoria pentru a fi descoperit mai ușor. La Subiect/Tematică poți alege maxim 3 variante. Selecția se realizează ținând apăsată tasta Ctrl.
*Dacă lucrarea ta nu se încadrează în tematica sau categoriile menționate trimite un email către portofoliu@artaprezentului.ro cu lucrarea/lucrările și descrierea acestora: tematică/categorie. În titlul mesajului menționează: Tematică/categorie nouă
Pasul 4 – Selectează: Material/Suport, Stil & Mediu
Poți alege maxim 3 variante pentru fiecare categorie. Selecția se realizează ținând apăsată tasta Ctrl.
*Dacă lucrarea ta nu se încadrează în variantele menționate trimite un email către portofoliu@artaprezentului.ro cu lucrarea/lucrările și descrierea acestora: Material/Suport, Stil, Mediu,Tematică, Categorie. În titlul mesajului menționează: O nouă Tematică/Categorie/ Material/Mediu
Pasul 5 – Adaugă Dimensiunea lucrării.
Introdu cu exactitate dimensiunile lucrării adăugate. Cumpărătorul trebuie să cunoască dimensiunea exactă înainte de a cumpăra lucrarea. Pentru lucrările de artă plate, cum ar fi fotografiile și alte lucrări pe hârtie, îți recomandăm să introduci o adâncime de 0,1.
*Important: Este important să introduci dimensiunile corecte pentru a evita o experiență negativă atât pentru tine, cât și pentru cel care a ales lucrarea ta, și anume, returnarea lucrării și anularea vânzării.
Pasul 6 – Adaugă Titlu & Descriere
Lucrările care au o descriere sau o poveste au mai multe șanse să fie apreciate de colecționari care sunt dornici să afle „povestea” din spatele unei lucrări. Descriere poate să includă răspunsul la întrebări precum: Care a fost sursa de inspirație pentru lucrare? Care este mesajul pe care dorești să îl transmiți? Ce te-a motivat/determinat să alegi mediul, subiectul, stilul?
*Important: Lucrările care nu au titlu nu sunt acceptate. Poți apela la echipa de curatori pentru a descoperi tilul potrivit pentru lucrările tale.
Pasul 7 – Adaugă Prețul
Dacă ești un artist tânăr la început de drum stabilește prețul de vânzare raportându-te la artiști care au același nivel de experiență cu tine, și abordează aceleași medii. De asemenea, ai în vedere și alte caracteristici precum: dimensiune, tehnică, notorietatea artistului (numărul de expoziții la care a participat, premiile și bursele obținute, mențiunile în revistele de specialitate cresc cota artistului).
O practică des folosită în stabilirea prețului în cazul artiștilor tineri constă în dublarea prețului materialelor folosite, la care se adaugă numărul de ore lucrate pentru realizarea lucrării și un cost pentru mâna de lucru.
Spre exemplu, dacă materialele te-au costat 250 lei, ai lucrat în jur de 20h pentru a finaliza lucrarea, iar mâna de lucru o estimezi la 100 lei/h rezultă un pret de vânzare de 2500 lei ( (250 lei x 2)+ (20h x 100 lei)= 2500 lei)
[250 lei x 2= 500 lei reprezentând de 2 ori costul materialelor]
[20h lucrate x 100 lei mâna de lucru/h= 2000 lei]
Construiește-ți portofoliul cu lucrări care au prețuri diferite, astfel încât în situațiile în care un cumpărător este interesat de arta ta să aibă opțiunea de a cumpăra o altă lucrare creată de tine cu un preț mai aproape de bugetul său.
La început, până arta ta devine cunoscută și îți formezi un cerc de colecționari care să te susțină, este mai important să ai prețuri atractive și competitive. Pe măsură ce începi să vinzi poți crește prețul de vânzare.
*Important: Dacă lucrarea se vinde costurile ambalării intră în responsabilitatea artistului. Asigură-te că incluzi în prețul de vânzare costul materialelor pentru ambalarea lucrării pentru transport.
Din prețul de vânzare, Arta Prezentului va reține comisionul de vânzare.
ETAPA III: Aprobarea Paginii de artist
Echipa Arta Prezentului, formată din consultanți în artă și curatori, va analiza Pagina ta de artist luând în considerare informațiile adăugate în procesul de înregistrare (artist statement, biografie, târguri, expoziții) și corpul de lucrări adăugate. Calitatea pozei de profil și a imaginilor încărcate, seriozitatea cu care s-a completat fiecare pas vor influența de asemenea decizia finală.
Pe baza informațiilor completate se va face o încadrare a Paginii de artist în funcție de școala absolvită și în funcție de etapa în care se află cariera ta artistică.
Cele patru categorii alese pentru a descrie etapa în care se află cariera artistică sunt: artiști Fresh, artiști Emergenți, artiști Mid-Career și artiști Consacrați. Sunt concepte folosite și pe piața de artă internațională. Categoriile au fost definite pornind de la particularitățile pieței de artă din România. Rolul lor este de a ne ghida și de a ne ajuta în construirea unei imagini de ansamblu asupra fenomenului artistic contemporan.
Este important de reținut că repartizarea într-una din cele 4 categorii nu se face în funcție de vârstă, ci în funcție de calitatea artei și consistența portofoliului de lucrări, dezvoltarea unui stil propriu, numărul de expoziții personale și de grup, expoziții organizate în cadrul unor instituții importante, participări la bienale renumite, expunerea în presa de specialitate, prezența în circuitul internațional, cataloagele editate, nivelul de notorietate, receptarea în rândul specialiștilor în domeniu, dar și a publicului larg, prețul de vânzare în tranzacțiile publice.
Artist FRESH
Este artistul proaspăt absolvent al unei facultăți de profil, dar și artistul care îți continuă formarea profesională prin studii de masterat, burse de studiu sau rezidențe artistice.
Artistul aflat în această etapă explorează mai multe medii de exprimare și își dezvoltă abilitățile artistice. Petrece cea mai mare parte a timpului în atelier făcând artă, perfecționându-și tehnica și devenind tot mai bun.
Este un artist cu potențial care a intrat recent în peisajul artistic. Nu este exlus să fi avut deja ocazia, încă din timpul facultății, să participe la o serie de expoziții de grup în cadrul unor evenimente cunoscute.
Artist EMERGENT
Este artistul care a intrat în circuitul pieței de artă. Și-a conturat un stil propriu, dar este în continuare deschis să experimenteze și alte medii de exprimare. Este preocupat să își dezvolte portofoliul de lucrări și să identifice noi oportunități de colaborare și expunere a lucrărilor create. Este invitat frecvent să participe în diferite proiecte culturale sau expoziții de grup. Arta sa a fost remarcată de comunitatea artistică. De asemenea, a reușit să își formeze o comunitate care îi urmărește activitatea și îi susține parcursul artistic.
În aceeași categorie intră și artiștii care au mai puțin de 2 expoziții personale pe an în spații consacrate. Nu este exclus să fie reprezentat de o galerie de artă.
Artist MID-CAREER
Un artist mid-career este un artist cu o prezență constantă pe scena artistică, care produce lucrări noi și expune continuu. Are un stil propriu, ușor de identificat/recognoscibil și un portofoliu de lucrări complex care reflectă diferite etape de creație. Are un număr semnificativ de expoziții personale. A expus în galerii de artă importante și se bucură de recunoaștere în rândul specialiștilor în domeniu.
Artist CONSACRAT
Un artist consacrat este un artist care are o carieră impresionantă și se bucură de o reputație solidă ca artist în rândul comunității artistice (alți artiști, critici de artă, curatori, colecționari, galerii și muzee). A expus în instituții muzeale sau a reprezentat România la diferite manifestări artistice internaționale. A participat la bienale de artă prestigioase. În general, este reprezentat de o galerie de artă și se poate întreține prin arta sa. Lucrările sale sunt incluse în importante colecții publice și private.